Gilla Flugfiskaren på facebook

lördag 8 augusti 2009

9års fiske efter harr och öring

Nu skall jag ge mig på att sammanfatta 9 års fiske i Jämtland/Härjedalen.

Det blir inte så lätt, vill gärna få mycket bilder också, för ni vet vad de säger, "en bild säger mer än tusen ord".

2000-Vemdalen

2001-Vemdalen

2002- Vemdalen

2003- Vemdalen

2004-

2005- Ammerån

2006-Gimån

2007-Tännäs

2008-Dammån

2009-Hårkan

Så för att göra det lätt för mig så snabbspolar jag igenom några resor, igenom vemdalen där vi bl a var de fyra första åren. Men under dessa fisketurerna hade vi inte någon digitalkamera vilket gör att jag inte kan visa er några bilder från dessa resor.

För att sammanfatta resorna till Vemdalen som för övrigt fortfarande tillhör ett av mina favoritställen i Härjedalen, så började första året med tidningsrubriker i självaste aftonbladet.

Men det var inte pga av harrar stora som hajar, det handlade om en liten katt vid namn Popppe. Ni förstår att Poppe var en väldigt nyfiken liten katt som inte ville stannade hemma utan liftade i våran motor i bilen. Så efter 54 mils resa till första stoppet i Sala så upptäckte vi jamande från motorhuven, så vi öppnade och där satt katten Poppe, en smula rädd men helt utan skador. Detta snappade snabbt upp av lokaltidningen hemma i småland efter vi berättat för släkt och vänner. Dagen efter detta när vi kommit fram till Vemdalen och vår stuga ringer aftonbladet. De ville göra en nyhet om detta så de skickade ner en reporter och fotograf till Vemdalen och så hamnade jag och Poppe i sveriges största dagstidning. Rubriken var - Katten Poppe liftade i motor, sök på aftonbladets arkiv där finns vi fortfarande kvar. Det slutade sedan med en artikel till i lokaltidningen hemma och en i allers veckotidning.

Fisket vad jag minns gick ganska trögt dock fick en del mindre harrar och öringar, men på denna tiden var vi också nybörjare på det här med flugfiske. Dock kommer jag ihåg att vi drog en hel del gäddor första året vilket lokalbefolkning är mycket glada över då de gärna vill värna om sina ädelfiskar som harr, öring och röding.



Det som jag minns allra mest av Vemdalen och Veman som huvudvattnet heter som vi fiskade i är helt klart hur lättfiskad ån var med mycket djuphålor. Behövdes sällan vadas då man nådde ut med sina kast alldelles lagom bra från land för att fånga den vakande harren. I Veman var som på de felsta ställena harren den fisk som var den som dominerade, men det förekom också en del öring. Bästa öringfisket hade vi dock på ett ställe som heter Säterdammarna som låg långt upp på höjden. Här fullkomligt kokade vattnet vissa kvällar och streaking caddis fick många öringar på sitt samvete. Öringen var inte stor men otroligt stridbar och rolig att drilla.

Harren som sagt var den mest dominanta fisken i Veman och det var här min passion för just harrfisket växte. Harren är väldigt rolig fisk att fiska, den är inte så värst skygg, gå gärna upp på en torris och är dessutom en otroligt vacker fisk med sina imponerande flaggskepp som ryggfena. I Veman var det också där jag tog mina första flugfångade fiskar på mina egenbundna flugor, vilket gav själva fiskeupplevelsen en ännu större kick. Detta väckte också min passion för att binda flugor och utveckla en ny hobby inom hobbyn. Nu har jag bundit i många år och har hunnit med en bra bit över 1000 flugor och hållt i egna flugbindningskurser. Men fortfarande hänger en av de flugor som jag band för ca 9 års sedan med som jag just kallar för "Veme-flugan" nu dock en aning mer välbunden. Denna flugan har lurat många harrar runt om i Jämtland och Härjedalen.

Vemeflugan


I Veman har vi fångat många stora harrar största fisken från Veman tror jag nog det är min far som har, imponerande fisk på strax över kilot fångad på en vibrax spinnare. I sportfiskebutiken i Veman jobbar det en man som heter Gunnar Ekberg och vad jag förstår är det en av de mest rutinerade fiskarna längs Veman. Han var alltid väldigt tillmötesgående och försåg med goda tips för att förbättra våran fiskelycka.

För att runda av fisket kring Vemdalen så tänkte jag avsluta med att berätta om en stor röding som nästan lät sig luras av oss. Tror det var tredje eller fjärde året som vi besökte Vemdalen som vi var och fiskade i en sjö (kommer ej ihåg namnet) som hade en del grov röding sades det. Denna gången var en kompis till mig vid namn Peter med och fiskade hade varit med några år tidigare också. Vi fiskade från båt och hade lagt våra flugspön åt sidan och satsade istället på dragrodd med rödingblänken efter båten. Jag rodde och Peter skötte spöna, ganska snabbt kände Peter hugg på sitt spö, han kontrade med ett snabbt mothugg. Fisken var krokad och efter en lång kamp började fisken tröttna jag gjorde mig beredd med håven och från djupet ser vi den största röding vi någonsin sett, en av de största ädelfiskarna vi någonsin dett segla upp mot håven. Men rödingen gör ett sista ryck mot bottnen och Peter känner att det går skrämmande lätt att veva upp, fisken hade slitit sig. Tror aldrig jag sett Peter vara så besviken förr men vem kan klandra han det var förmodligen en av hans livs fiskar som gick förlorad. Vi uppskattade vikten till någonstans kring 3kg!


Fortsättning kommer från övriga resor till fjälls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar