Gilla Flugfiskaren på facebook

onsdag 19 februari 2014

Mina 10 favoriter för put and take fisket

Jag fortsätter med att göra listor och här kommer min lista över mina 10 favoriter för fiske efter framförallt regnbåge i put and take vatten och strömmande vatten. Även på denna listan är det en del favoriter som inte få plats men finns inte plats för hur många som helst på listan. Jag kan lova att dessa flugorna leverera och under varje fluga kommer det en kort presentation om dem.


Vit nymf
 Denna fluga började jag binda för ett par år sedan då jag fick tips av en vänlig fiskare vid Snärjebäcken ovanför Kalmar att tunga vita nymfer brukar funka bra där. Då tog jag fram denna flugan en enkel nymf med vit dubbing av typ hareline samt ribbat med vit flashtråd och en rejäl guldskalle som tar ner flugan i djuphålorna. Fungerar bäst på våren.


Amirflugan
Denna flugan kom till efter en fisketur i Flugströmmen, Harasjömåla. Min kompis Amir var med för första gången och var helt ny på flugbindning men han hade med sig en egengjord nymf med ljusgrön dubbin och silver ribbing som var riktigt effektiv under dagen. Denna flugan är en variant av den flugan, binds på krokstorlek 10 och med guldskalle. Denna flugan har varit en av mina absoluta favoriter i strömmande vatten de senaste åren och har fångat fisk i både Harasjömåla och Sunnedamm, med en riktigt fin fisk på 3.6 kg i Sunnedamm

Den lille röde
Detta är en liten nymf som jag binder på krokstorlek 12 och som jag alltid använder tungstensskalle på för att snabbare få ner den på djupet. Flugan var otroligt effektiv under vår resa till Sunnedamms sportfiskeanläggning, när fisken vägrade hugga så satte vi på denna och direkt vaknade fisken till.

Bobbie fluga
Denna flugan känner de flesta regnbågsfiskare känner till, boobie eller booby flugan som den också kallas. Den binds med två ögon som flyter av antingen foam eller någon form av plast. Stjärten gör jag med maraboufjäder i vilken färg man föredrar, jeg personligen tycker vitt är effektivast. Fiskas med sjunklina och sedan tar man hem flugan sakta. Alternativt som har varit lyckosamt för mig är att man typ jigga hem flugan, låter den sjunka, ta hem ett par snabba ryck, låt sjunka och ta hem igen. Otroligt bra fluga som är absolut effektivast då fisken är svårflörtad eller står djupt.
Montana
Montana flugan behöver väl inte heller någon större presentation, en amerikansk fluga från början som skall imitera en bäckslända men som jag tror är en av de mest använda flugorna för regnbågsfiske. Jag brukar "pimpa" mina montanaflugor med rubberlegs för mer rörelse och ibland kör jag dem med guldskalle.
Mickey Finn
En klassisk streamer som funkar i de flesta vatten och efter många arter. På denna flugan tog jag min första flugfångade regnbåge och har blivit ett antal sedan dess som har tagit på denna flugan. En klassiker helt enkelt som alltid borde finnas i asken. 
Streaking Caddis
Den enda flugan som platsar på båda mina listor. En fantastisk torrfluga som imiterar en nattslända och är väldigt effektiv på sommaren framförallt, gärna sena kvällen efter regnbågen. Tar hem flugan ryckvis och låter den sedan ligga en stund och ta sedan hem igen, ofta kommer huggen när flugan stannat upp. Var beredd med mothugg då huggen kana vara explosiva. 
Fjädermyggpuppa
Det finns många varianter av fjädermyggpuppor men denna är en av mina favoriter, har ett bra "häng" i ytan och fångar fisk. Den var särskilt lyckad i somras under kvällsfisket i Runtorp då jag tog flera fina bågar på denna fluga.
Wolly Bugger
Wolly Bugger är en av mina absoluta favoriter till regnbågsfisket. Kanonfluga som fångar mycket fisk, jag fiskar den antingen med guldskalle eller utan och oftast med sjunklina när jag fiskar i stilla vatten. Jag kör dem oftast enfärgade, antingen vitt, gult eller svart. Min put and take ask består till hälften av wolly buggers i olika färger och vit är nog den jag helst använder till regnbåge men fiskar även en del med den svarta varianten särskilt i strömmande vatten efter öringen.
Getingen
Den sista flugan ut i listan är en torrfluga och imitera vår kära geting som framförallt finns under sommaren. Flugans kropp är uppbyggd av hjorthår vilket gör att flugan flyter som en kort på ytan. Fisket med dessa flugor är oftast bäst på sensommaren då det kan ramla ner en och annan geting på ytan som fisken brukar uppskatta och kan bli riktigt explosiva hugg.


Det var min lista över mina favoriter för put and take fisket. 10 flugor som garanterat fungerar ch är de någon fluga ni saknar hör gärna av er eller lämna en kommentar vilka flugor ni föredrar. 

Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar